Sunny Lecture #12 - Pitis e Associati
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Sunny Lecture #12 - Pitis e Associati

Senzatomica. Design to encourage action

By AIAP Italian Association of Visual Commun. Design

Date and time

Saturday, June 1 · 11am - 12pm CEST

Location

Accademia di Belle Arti di Napoli

107 Via Santa Maria di Costantinopoli 80138 Napoli Italy

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About this event

  • 1 hour

ABSTRACT
The presentation will focus on the new identity project for the Senzatomica exhibition, a traveling event that has already taken place in Brescia and Rome and is set to visit major Italian cities in the coming years. The Italian Buddhist Institute Soka Gakkai, the promoting organization, initially aimed to engage people, making them feel part of a peace movement and new protagonists at each stop. The graphic project, to be presented in detail in Naples, is based on research into protest messages that have shaped our collective imagination over the last century. The analysis included posters and documents from major peaceful protest movements, such as those against wars, for Civil Rights, and demonstrations following the atomic bombings of Hiroshima and Nagasaki.

Creative direction by Pitis and Associates began with scripting and language, crafted by Giuliano Tedesco. For typographic expression, an original approach to lettering was chosen, featuring fonts designed by Production Type, an independent foundry in Paris. Luca Barcellona's calligraphic style was selected for the logo. The architectural concept was developed and executed by the research team from the Politecnico di Milano, led by Arch. Anna Barbara, Associate Professor in Interior and Architectural Design.

An immersive VR experience was created by Omar Rashid and his team, featuring the voice of Carmen Consoli. Data visualization was handled by Sunday Büro, with animations skillfully produced by Giorgio Olivero. The soundtrack was composed by Nicola Tescari.


Tema della presentazione è il progetto della nuova identità della mostra Senzatomica. Evento itinerante che si è già svolto a Brescia e Roma e che nei prossimi anni toccherà le principali città italiane. L’obbiettivo inizialmente espresso dall’ente promotore, l’Istituto Buddista Italiano Soka Gakkai, era quello coinvolgere le persone, facendole sentire parte di un movimento di pace che ad ogni tappa potesse contarli come nuovi protagonisti.
Il progetto grafico, che verrà presentato in profondità a Napoli, parte da una ricerca sui messaggi di protesta che nell’ultimo secolo hanno abitato il nostro immaginario. Sono stati analizzati manifesti e documenti dei grandi movimenti di protesta pacifica, contro le guerre,
per i Diritti Civili, fino alle manifestazioni dopo la bomba atomica di Hiroshima e Nagasaki.

Il lavoro di direzione creativa dello studio Pitis e Associati, si è concentrato inizialmente sulla sceneggiatura e sul linguaggio, grazie alla penna di Giuliano Tedesco. Per l’espressione tipografica, è stato scelto un approccio al lettering originale, a partire da font disegnate da Production Type, fonderia indipendente di Parigi. Per il logotipo, si è scelta l’impronta calligrafica di Luca Barcellona. L’architettura è stata pensata e realizzata dal team di ricerca del Politecnico di Milano capitanato dall’Arch. Anna Barbara, Professore Associato in Design degli interni e dell’architettura. Una emozionante esperienza VR è stata realizzata da Omar Rashid e il suo team, con la voce di Carmen Consoli. I molti dati sono stati tradotti visivamente da Sunday Büro e la loro animazione è stata abilmente pensata e prodotta da Giorgio Olivero. Le colonna sonora è stata composta da Nicola Tescari.


BIO

Massimo Pitis is a graphic designer and art director; he works in many areas of visual communication such as corporate and brand identity, editorial, digital and exhibition design. Founder of Vitamina, he becomes later Creative Director of Landor Associates Italy. In 2007 he founds Pitis, (later Pitis e Associati) design consultancy focused on branding, editorial design & visual communication. In 2001 he wins the Italian Art Director’s Club Prize for Corporate and Brand Identity. From 2005 to 2007 he chairs the Bureau of European Design Associations and is now member of the Type Directors Club. Pitis lectured and held workshops at Raffles, SPD and IED in Milan, IUAV in Venice and San Marino, Politecnico di Milano, La Sapienza in Rome. He's been invited to represent Italy at the Design Biennale in Gwangju (South Korea), and at the Icograda Congress of Nagoya (Japan). In 2016, together with David Moretti, his design of Wired Italia has been awarded as “Magazine of the Year” by the Society of Publication Designers, among many other medals at SPD over the next years. In 2023 he won the European Design Award for the category Magazine Design.

Massimo Pitis è graphic designer e art director; lavora in molti ambiti della comunicazione visiva come corporate e brand identità, editoriale, digital ed allestimenti. Fondatore di Vitamina, diventa successivamente Direttore Creativo di Landor Associates Italia. Nel 2007 fonda Pitis, (poi Pitis e Associati) società di consulenza di design focalizzata in branding, design editoriale e comunicazione visiva. Nel 2001 vince il Premio Italian Art Director’s Club per Corporate e Brand Identity. Dal 2005 al 2007 presiede il Bureau of European Design Associations ed è membro del Type Director Club dal 2014. Pitis ha tenuto conferenze e workshop presso Raffles, SPD e IED di Milano, IUAV di Venezia e San Marino, Politecnico di Milano, La Sapienza di Roma. È stato invitato a rappresentare l'Italia alla Biennale del Design di Gwangju (Corea del Sud) e all'Icograda Congress di Nagoya (Giappone). Nel 2016 Wired Italia, al cui progetto ha lavorato insieme a David Moretti, è stato premiato come “Magazine of the Year” dalla Society of Publication Designers, ottenendo anche molte altre medaglie alla SPD negli anni successivi. Nel 2023 ha vinto l'European Design Award per la categoria Magazine Design.

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Since its foundation, AIAP has brought together some of the excellences of Italian graphic design and visual communication design, distinguishing itself for the activities and actions that have contributed to the consolidation of the discipline in the professional and educational spheres.

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